Velfærdslisten præsenterer nyt skoleudspil

Hvis det står til Velfærdslisten, skal skolelukningsplanen skrottes og erstattes af en folkelig debat om folkeskolen 

42 sider. Så meget fylder Velfærdslistens skoleudspil, der på mandag behandles af byrådet som et alternativ til skolelukningsplanen. Men Velfærdslistens udspil byder ikke på skolelukninger. I stedet vil lokallisten sætte gang i en ny, folkelig debat om folkeskolen, hvor børnene og undervisningen er i fokus frem for mursten og regnearksbetragtninger.

“Der er anden og bedre vej for folkeskolen end skolelukninger, nedskæringer og forringelser. Og det er en vej, der bygger på en demokratisk, åben og ærlig debat, hvor forældre, børn og unge, medarbejdere, lokalsamfund og andre engagerede borgere er drivkraften i udviklingen af folkeskolen,” siger Kasper Fuhr Christensen og fortsætter:

“Udviklingen skal være folkeligt og lokalt forankret. Ellers er ændringer på forhånd dømt til at mislykkes. Succesfulde forandringer forudsætter lokalsamfundets, forældrene, børn og unge og medarbejdernes aktive medvirken. Derfor holder skrivebordsløsninger, hvis væsentligste støtte er manipulerede regneark, ikke.”

Udspillet bygger på tre grundlæggende principper:

1.Hverdagens eksperter skal være drivkraften i udviklingen af folkeskolen

2.En mere socialt retfærdig folkeskole

3.Folkeskolen skal bygge på et helhedsorienteret syn på børns læring

I forlængelse af de tre principper peger Velfærdslisten på 10 indsatser til en stærkere folkeskole.

“Problemet er ikke, at kommunen har en mangfoldighed af lokalt forankrede skoler. Problemet er manglende investeringer i folkeskolen og i vores børn. At skolelukningspartierne hellere vil fyre pengene af på prestigeprojekter frem for kommunal kernevelfærd, har fostret en skolelukningsplan, der betyder færre lærere og pædagoger på skolerne, og at mange børn og unge vil komme til at sidde som burhøns i kæmpeklasser,” siger Kasper Fuhr Christensen og fortsætter:

“Frem for at proppe flere elever i klasserne vil Velfærdslisten indføre et klasseloft, så der maksimalt kan sidde 26 elever i en klasse. På den måde vil vi sikre, at der bliver mere tid til den enkelte elev. I det hele taget vil vi investere i vores børn frem for at udsætte dem for nedskæringer og forringelser.”

Men Velfærdslistens indsatser begrænser sig ikke kun til skoleområdet.

“Det er absurd at betragte folkeskolen som en ø, der er isoleret fra det omgivende samfund. Især samspillet med den pædagogiske indsats i børnehaver, vuggestuer og dagpleje er afgørende. Forskningen viser, at hvis vi skal gøre noget ved den sociale ulighed, så er det især de allertidligste leveår, vi skal have fokus på.”

Derfor foreslår Velfærdslisten en massiv investering i de allermindste børn i form af 200 ekstra pædagoger og medhjælpere i vuggestuer og børnehaver.

“Det antal pædagoger og medhjælpere, vi foreslår, er ikke tilfældigt. Det er baseret på forskningen på området. Og den fortæller os også, at der er god grund til at være bekymret, hvis ikke der sker et løft indsatsen i vores børnehaver og vuggestuer. I Danmark er normeringerne generelt så lave, at førende pædagogiske forskere slår alarm, og i Randers har vi nogle af landets laveste normeringer,” siger Kasper Fuhr Christensen og fortsætter:

“Jo mere vi stimulerer børnene i vuggestuer og børnehaver, des bedre klarer de sig i skolen. Og hvor det i skolen er meget svært at forbedre livsmulighederne for udsatte børn, så kan en forbedret indsats i de tidligste leveår gøre en Verden til forskel. Og ifølge forskningen er det en samfundsøkonomisk investering, der giver et højere afkast end aktiemarkedet.”

Velfærdslistens 10 indsatser er:

  1. En massiv investering i de allermindste børn
  2. Et ambitiøst løft af social- og familieområdet
  3. Alle skal inkluderes i et lærende fællesskab
  4. Større sammmenhæng mellem vuggestue, dagpleje, børnehave og skoler
  5. Bedre arbejdsmiljø og større tillid til lærere, pædagoger og andre medarbejdere i folkeskolen
  6. En stærkere indsats for tosprogede børn og unge
  7. Styrk demokratiet i folkeskolen
  8. Færre elever i klassen – bedre tid til den enkelte elev
  9. En solid renoveringsplan uden kunstig oppustning
  10. Folkeskolen skal være folkets lokale skole

Velfærdslisten vil finansiere forslaget krone til krone med de finansieringsmuligheder, der er anvist i lokallistens forslag til budget for 2015. Det kan du finde her: http://nemweb.randers.dk/NemAgenda/EnclosureFile.ashx?id=1806263

Yderligere info: Kasper Fuhr Christensen, 30342692, kfc@randers.dk

Se hele udspillet her: http://kasperfuhr.dk/wp-content/uploads/2015/01/Velfærdslistens-skoleudspil.pdf

Pressemeddelelse udsendt lørdag den 10. januar.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *