Om Thor-bakken: En levende og stærk midtby med mindre luftforurening!

Projektet på Thors bakke skal styrke midtbyen og gøre den mere levende. Samtidig skal den sundhedsskadelige trafik i midtbyen begrænses. Sådan lød et SF-forslag på aftenens ekstraordinære byrådsmøde om et center på Thors bakke.

På et ekstraordinært byrådsmøde her til aften, besluttede byrådet at sætte gang i arbejdet med at lave en lokalplan, der gør det muligt at lave et butikscenter på op til 22.000 kvm på Thors bakke. SF stillede på mødet forslag om, at projektet skal skabe en levende og stærk midtby – samt at beboerne skal kompenseres for den ekstra trafik ved at begrænse den øvrige trafik i og omkring midtbyen.

” Jeg brænder for at skabe en endnu mere levende og stærk midtby. Og hvis centerprojektet kan være med til det, så spiller det fint sammen med SF’s visioner for midtbyen. Dog på den helt klare forudsætning, at det ikke øger den sundhedsskadelige partikelforurening fra især den tunge trafik. Derfor skal det kobles med andre projekter, der begrænser den sundhedsskadelige trafik i og omkring midtbyen”, siger Kasper Fuhr Christensen, formand for Miljø og Teknik (SF).

SF-forslaget blev vedtaget – dog med den ændring, at begrænsningerne af trafikken som minimum skal ske på Østervold og i Sløjfen. SF holder dog fast i begrænsningerne også skal ske på Center-ringen. ” Vi vil ikke være med til at skabe et trafikhelvede!”, fastslår udvalgsformanden.

” Jeg vil derfor knokle for, at vi får sat gang i en god dialog med både butikker og borgere om, hvordan vi skaber en ren, levende og stærkt midtby. Det skal være et center for midtbyens skyld – det er forudsætningen for, at vi er med. At forretningerne i midtbyen bakker op, peger på, at projektet styrker midtbyen. Og så er det i øvrigt også det eneste, lokalplanen giver mulighed for”, fortsætter udvalgsformanden, der gerne ser, at debatten skydes i gang allerede nu.

” Debatten hænger også sammen med fremtidens trafikudfordringer. Vi skal sikre, at borgerne kan komme hurtigt og nemt fra A til B – samtidig med at vi begrænser den sundhedsskadelige forurening. Jeg er slet ikke modstander af privatbiler, men jeg tager sundhedsproblemerne meget alvorligt – og derfor skal vi gøre noget. Det skylder vi også klimaet og de mange borgere, der spilder alt for meget tid på at holde i kø. En mulighed er at lukke for gennemkørende tung trafik, som vi i SF allerede har foreslået. En anden god mulighed er at lave miljøzoner, hvilket en ny regering allerede har sagt, at de vil give os mulighed for”, afslutter Kasper Fuhr Christensen.

Du kan læse SF-forslaget her.

Du kan også læse mere på min blog: http://kasperfuhrchristensen.wordpress.com/2011/04/26/mere-fut-i-midtbyen/

Kontakt: Kasper Fuhr Christensen, kfc@randers.dk, 30342692

Du kan også læse omtale af forslaget på byen.nu her.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *