Mere fut i midtbyen

Randers fortjener mere fut i midtbyen. Ellers risikerer midtbyen at blive et halv-levende museum, der som gravsten fortæller historien om den gamle handelsby Randers.

Så simpel er baggrunden for, at SF og jeg har sagt ok til at sætte gang i arbejdet med at lave en lokalplan, der i detaljer beskriver projektet med et større center på Thors bakke. Og dog! Vi har nemlig to ret væsentlige forbehold:

(1) Centret på Thors bakke skal ikke være et center for centrets egen skyld. Det skal være et center for midtbyens skyld! Med andre ord: Det skal være med til at skabe en stærk og levende midtby – ikke det modsatte! Det er i øvrigt også det eneste, kommuneplanen giver mulighed for. Især opbakningen fra forretningerne i midtbyen (Handelsrådet og Cityforeningen), synes jeg peger klart på, at projektet styrker midtbyen.

(2) Centret skaber utvivlsomt mere trafik i midtbyen – også af den tunge slags. Allerede i dag er der for meget, endda så meget, at vi ved, at nogle af beboerne bliver syge af det. Derfor skal vi have sat gang i nogle ting, der begrænser den øvrige sundhedsskadelige trafik i midtbyen.
Ikke fordi jeg – eller SF – har noget som helst imod biler. Men fordi vi ved, at vi står med et sundhedsproblem, vi skylder beboerne at få løst. Ligesom vi også står med både klima- og trængselsudfordringer, vi skal have gjort noget ved. Et bud er at vedtage SF’s forslag om et forbud mod gennemkørende tung trafik som et flertal i byrådet helt sort stemte ned (læs mere om det her). Et andet bud er at lave miljøzoner, hvilket en ny S-SF-regering efter alt at dømme vil åbne døren for.

Jeg pressede derfor pindene her sammen til et ændringsforslag til vedtagelsen, som jeg fremlagde, da vi her til aften behandlede sagen på et ekstraordinært byrådsmøde. Ændringsforslaget lød:

SF foreslår:

– at det understreges, at midtbyen samlet skal styrkes af projektet
– at Randers Kommune fortsat vil begrænse den sundhedsskadelige trafik i midtbyen

Forslaget blev vedtaget – dog med den ændring, at begrænsningerne af trafikken som minimum skal ske på Østervold og i Sløjfen. Jeg holder selvfølgelig fast i, at begrænsningerne også skal ske på Center-ringen.

De to pinde slår fast, at det er nu, vi skal have arbejdshandskerne på. For mens arbejdet med lokalplanen kører, skal vi sikre, at projektet – og særligt den konkrete udførsel – kommer til at gavne midtbyen, samtidig med, at vi skal knokle for at finde solide løsninger på trafikudfordringerne.

Mit mål er, at projektet skal være et projekt for beboerne, handelslivet og byen i fællesskab – og hvis vi allerede nu tager arbejdshandskerne på, så er jeg sikker på, at det kan lade sig gøre. Jeg vil gøre alt for, at vi kommer i mål med et fælles projekt, så vi også i fremtiden har en stærk og levende midtby. Andet ville slet ikke være til at leve med!

Du kan læse pressemeddelelsen her 

Du kan læse omtale af forslaget på byen.nu her

7 tanker om "Mere fut i midtbyen"

  1. Pingback: Om Thor-bakken: En levende og stærk midtby med mindre luftforurening! | Kasper Fuhr Christensen

  2. Et godt initiativ, Kasper. Ingen tvivl om det. Og med mig er der altid et MEN!

    Vi skal have et nyt center på Thors Bakke, som ikke må eksistere for centrets skyld. Jeg er helt enig i dette. Jeg synes dog hellere at vi, fremfor at skabe nye prestigemonumenter for socialistiske borgmestre (eller udvalgsformænd), burde få skabt en dynamik i det eksisterende. Vi har Slotscentret/Randers Midtpunkt, som er fuldstændigt uddødt, på nær en kineser restaurant, et ti-kroners marked, en spillebule og en frisør. Ja, så ligger der lidt i den anden ende, som kun kan forsvares med at det ligger så tæt på gågaden som det gør. Der er bunkevis af ledige lokaler, som intet andet rummer end tusinde og atter tusinde kubikmeter varm luft (lidt ligesom “Fair Løsning”. Og bedre bliver det da på ingen måde, når de læger der okkuperer det ene hjørne af bygningen, bliver presset over i et af de mange nye sundhedshuse, som dukker op rundt omkring i lokalmiljøet (omkring Thors Bakke). Så skal vi efterlade Midtpunktet endnu mere dødt og ugideligt, eller skal vi lade de nye sundhedshuse stå tomme?

    Vi ser forretning efter forretning lukke i midtbyen, og allerede nu er der mange ledige lokaler – OGSÅ inde midt i Brødregade, som vel må være en af de mest interessante gader at “bo” i. Der er jo også Underværket, som vel også kunne bruge en hjælpende hånd til at blive gjort en attraktiv medina. Det er lidt som om Randers’ svar på det Aarhusianske latinerkvarter har fået sit eget lille aflukke hvor det kan forfalde fordi det bare ikke er attraktivt nok.

    Jeg fristes til at spørge om det ikke var på tide at se sig omkring, i stedet for blot at lade øjnene flakke mellem navle og horisont.

    Tak til alle jer der klappede af den afsluttende bemærkning. :-)

  3. Hej Klaus

    For god ordens skyld vil jeg lige understrege, at der ikke er kommunale kroner i foretagendet. Så at kalde det et prestigeprojekt for visse politikere, er nok lidt søgt.

    Derudover peger nogle af vores analyser faktisk på, at der mangler detailkvadratmeter i midtbyen. Og hvordan så det, når nu vi har en del tomme butikslokaler? Jo, svaret er ret simpelt, at kunderne især tænder på store forretninger, der kræver en del kvm – flere end det muligt at finde i midtbyen i dag. Derfor går vurderingen på, at mere plads til den slags forretninger vil skabe synergi for resten af midtbyen – og dermed gøre livet nemmere og sjovere for midtbyens forretninger.

    Det er formentlig også den vurdering, der ligger til grund for, at Cityforeningen og Handelsrådet, der begge repræsenterer midtby-butikkerne, bakker op om projektet.

    Venligst
    Kasper

  4. Min bemærkning om er nu møntet på at der gerne bygges stort og meget i socialistisk ledede byer – eks. Havnefronterne i Aarhus og Aalborg. Det er som om at tilladelserne til kæmpebyggerier glider nemmere, hvis det kan betyde at en borgmester får lov at åbne noget stort :-) Den står 100% for egen regning, og er blot et udtryk for en observation.
    Det er ganske korrekt at detaillokalerne (igen med undtagelse af dem i Midtpunktet) er forholdsvis beskedne i størrelse. Og jeg kan godt se fornuften i at lave tidssvarende lokaler til forretningerne.
    Men vi har et stort problem, eller lad os kalde det en udfordring. Vi skal have bundet byen og centeret sammen. Det bliver svært, fordi Thors Bakke er unaturlig at gå til, trods gratis parkeringspladser. Vi kan jo sammenligne lidt med Aalborg igen. I Aalborg byggede man Kennedy Arkaden, netop med store butikslokaler. Men det har jo vist sig stort set umuligt at leje dem ud, til trods for glimrende parkeringsforhold (hvilket vi ikke har), stor persongennemstrømning i kraft af busterminalens tilknytning (hvilket vi ikke har) og let tilgængelighed i tilknytning til hovedfærdselsårer (hvilket vi heller ikke kan præstere). Og lad os nu igen vende blikket mod Aalborg, for deroppe har man også benyttet et stort tomt “lokale” til at bygge sig et nyt center inde midt i byen. Bevares – det er glimrende, fordi det ligger som en naturlig krølle på både den nye havnefront og gågaden. OG desuden har man sørget for mildest talt perfekte parkeringforhold. Meeeeennn… Centret er stoppet med kædebutikker. Og det er der sgutte rigtig nogen synergieffekt i. Lokalerne i gågaden er stadig lige dyre at leje, så det giver ikke mere plads til små specialbutikker. Det der giver gode forhold, er da at folk vil købe produkterne som butikkerne sælger. Og skal detailbutikkerne støttes, er det vel et spørgsmål om at sørge for at der er nok mennesker der vil købe varerne fremfor hvor mange par jeans Jack&Jones har liggende i vinduet. Kunne vi ikke i stedet brande vores superhyggelige midtby, som rummer så mange smukke bygninger og torve, gårde og gader, så vi får lavet Randers til en hel unik “markedsby” i stedet for at pumpe den op til endnu en kædeby? Charmen ligger jo ikke just i beton på Thors Bakke, men i Helligaandshuset, Rådhuset, Sct. Mortens Kirke, Løve Apoteket, det gamle skomagerhus (ja, jeg er tilflytter) og den slags bygninger. DET er Randers, ligesom Thors silo var det.

  5. Hej Klaus

    Det er nogle fine betragtninger. Du skal dog være obs på, at projektet indeholder en helt ny overgang til midtbyen (Rådhustorvet) betalt af projektejeren. Der er to bud, som du formentlig snart vil kunne se på http://www.randers.dk. Jeg er enig i, at den overgang er af vital betydning.

    Jeg er også enig i, at vores middelalderby er unik – og vi skal blive meget bedre til at brande den. Ifølge vores teknikere henvender den slags sig dog stadig mest til en niché-gruppe, hvilket gør, at vi ikke alene kan basere vores handelsliv på det.

    Når alt kommer til alt, er det dog især midtby-forretningernes opbakning, der gør, at jeg stiller mig positivt. Alt andet lige må vi regne med, at de har et ok billede af, hvad der skaber gode vilkår for dem. Hvis de havde sagt nej, havde jeg – og sikkert også SF – også sagt nej.

    Venligst
    Kasper

  6. Kære Kasper
    Du skriver, at ændringen af SF-forslaget gik ud på, at trafikbegrænsningen MINIMUM skal omhandle Østervold og Sløjfen.
    Hvordan skal den forstås, skulle der ikke stå, som MAXIMALT o.s.v. ?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *